Categorieën
Hoe maakt ze haar glaskunst?

Koude, warme en hete glastechnieken

Om een beetje wegwijs te worden in deze blog – en in de wereld van de glaskunst – is het handig iets te weten van de koude, warme en hete glastechnieken.

Robin – glasblaasassistent bij Glass & Art – begint in de glasblazerij aan een nieuw werk
Koude glastechnieken

Er zijn best veel verschillende koude technieken, bijvoorbeeld: het snijden, slijpen, polijsten, zagen, knippen, watersnijden, laseren zandstralen en verlijmen van glas. Met uitzondering van laseren en watersnijden, doen wij alles in huis. Voor die laatste twee hebben we hele fijne partners.

Om te doen zijn koude technieken niet mijn favoriete technieken: ze duren langggggg! Ze geven je vaak ook hele koude handen van, en om in Pauls woorden te spreken: “je krijgt er stalpoten van”. Voor veel koude technieken moet je lang stil staan. Te veel bewegen kan het glas beschadigen.

Niet leuk om te doen dus, maar, ze maken het glas wel schitterend mooi! Zonder goede werkplaats met koude technieken is een glasatelier niks waard. Bijna alle koude technieken zijn er namelijk op gericht om het gesmolten glas chique af te werken.

Een uitzondering op koude technieken die wel erg boeiend zijn om te doen, is het restaureren van glas. Ik heb een restauratietechniek voor glas ontwikkeld, gebaseerd op “Kintsugi” de traditionele Japanse restauratietechniek voor keramiek. Het eindeloze puzzelen en weer mooi maken van gebroken werk is heel therapeutisch voor de nerd in mij.

Glazen schaal, restauratie geïnspireerd op Kintsugi.
Warme glastechnieken

Warme technieken zijn al een stuk boeiender, en gezien de temperaturen, een aangename afwisseling voor de hete technieken. Deze technieken spelen zich af op ca 650 – 850 graden Celsius. Denk daarbij aan glasfusen, brandschilderen en emailleren.

Glasfusen is een verzamelnaam voor een reeks aan technieken waarbij glas gesmolten wordt in de oven. Door glasplaten op elkaar te leggen, smelt je kleurrijke ramen, of sieraden, of alles wat van plat glas is. Door het glas bijvoorbeeld te “slumpen” kun je het vervolgens vorm geven. Een gebogen glasplaat is al snel een schaal beeld of lamp. In de youtube een kleine introductie, nog uit de tijd dat we workshops gaven.

Een instructievideo glasfusing nog uit de tijd dat wij workshops gaven.

Brandschilderen is het insmelten van pigmenten (vaak zware metalen) in het bovenste laagje van het glas. Vaak vind je gebrandschilderd glas in glas-in-loodramen.

Emailleren is het smelten van glaspoeder op metaal (goud, zilver, koper, staal, RVS) of ander glas. Het is de gesmolten glastechniek waarmee ik ooit, heel lang geleden, ben begonnen aan de glaskunst. Hieronder een – al weer hele oude – youtube:

Een video uit de archieven van Glass & Art over het emailleren.
Hete glastechnieken

Hete glastechnieken zijn glastechnieken waarbij ook echt geblazen kan worden. Temperaturen liggen dan rond de 1050 – 1450 graden Celsius. Er zijn twee soorten glasblazen: glasblazen aan de blaaspijp en glasblazen aan de brander. Hieronder van alle twee een youtube filmpje.

Het maken van glazen presse papiers: glasblazen aan de brander
Het maken van een glazen bloem: glasblazen aan de brander

De hete glastechnieken zijn natuurlijk de gaafste van allemaal. Toch zou ik niet fulltime voor deze technieken willen kiezen. Het is fysiek erg zwaar, en zonder de andere technieken erbij, kan ik er veel minder mee dan ik als kunstenaar zou willen. Zo fusen we geregeld glasplaten of glasstukken, die we dan oprollen tijdens het glasblazen. Dat geeft ontzettend veel mogelijkheden.

Vaak vragen mensen wat ik het leukste vind om te doen, welke techniek ik zou kiezen. Het antwoord daarop is simpel: koude, warme en hete glastechnieken kunnen in ons atelier niet zonder elkaar!